press   ›   Muziekclubs lanceren sensibilisatiecampagne rond gehoorproblematiek

Muziekclubs lanceren sensibilisatiecampagne rond gehoorproblematiek

25 October 2010

 

Net voor het festivalseizoen presenteerden de concert- en festivalorganisatoren een

geluidscharter, waarbij ze zich o.a. engageerden om een geluidsniveau van 103 dB(A)

tijdens concerten na te leven. Met de start van het clubseizoen lanceren de muziekclubs

nu een sensibilisatiecampagne om muziekliefhebbers te stimuleren op een verstandige

manier naar muziek te luisteren. Elke muziekclub krijgt voortaan ook een automaat waar

concertgangers kwaliteitsvolle oordopjes kunnen uithalen. De campagne loopt in

samenwerking met de CM.

 

Tijdens concerten blijft het geluidsniveau beperkt tot 103 dB(A). Hiermee treden de

muziekclubs in de voetsporen van Nederland, Denemarken en andere landen binnen de

EU waar deze standaard al enige tijd wordt gehanteerd als norm. Daarnaast willen ze ook

inzetten op sensibilisatie en preventie van gehoorschade. De magie en het plezier van

muziekbeleving moeten daarbij vooropstaan.

 

Onder de noemer “Muziek moet plezant blijven – denk aan je oren” lanceert Clubcircuit

een campagne om concertgangers bewust te maken van hoe belangrijk het gehoor wel is

en hen te informeren over het onderwerp. “We willen onze bezoekers een aantal concrete

tips meegeven, zonder een belerend vingertje op te steken”, vertelt Marc Steens,

coördinator van Clubcircuit. “Dat moet bij de muziekliefhebbers een bewustwording

creëren. De invoering van het geluidscharter betekent meer dan wat vage beloftes.

Tegelijkertijd pleiten we voor meer onderzoek naar de gehoorproblematiek voor het

festival- en concertpubliek en een duidelijke en realistische regelgeving op Europees vlak.

Nu hanteert elk land zijn eigen normen.”

 

De campagne gebeurt aan de hand van affiches, flyers en bannering op muzieksites. Voor

de inhoudelijke invulling werkt Clubcircuit samen met de CM. Zo kun je op

www.cm.be/oorplezier terecht voor nog meer informatie over dit onderwerp.

Een ander luik van de campagne is het plaatsen van automaten met oordopjes in de

muziekclubs. “Voor 50 eurocent kunnen bezoekers zich herbruikbare en kwaliteitsvolle

oordopjes aanschaffen”, schetst Marc Steens. “De oordopjes zitten in een handige

opbergcapsule met gebruiksaanwijzing. Voor optimale bescherming is het immers nodig

dat je oordopjes correct inbrengt. Bij correct gebruik zorgen ze voor een gemiddelde

demping van 15 dB. Als extra stimulans geven we trouwens prijzen weg aan wie een set

oordopjes uit de automaat haalt.”

 

More artwork

  • thumb
  • Recyclart logo
  • Vk logo
  • 4AD logo
  • 5voor12 logo
  • cactus logo
  • dekreun logo
  • leefingeleuren logo
  • n9 logo
  • nijdrop logo
  • democrazy logo
  • kultuurkaffee logo
Webdesign by Code d'Or