‘Helemaal terug normaal was het niet, maar de laatste weken zagen we de verkoopcijfers wel stijgen. Het vertrouwen was aan het herstellen. Die evolutie is sinds vorige week weer gekeerd’, zegt Jan Van Esbroeck, de ceo van de Sportpaleis Group (daaronder vallen onder andere de Ethias Arena, Vorst Nationaal, de Stadsschouwburg in Antwerpen, de Capitole in Gent en het Sportpaleis). Volgens hem heeft het nieuws van de vierde golf daar zeker iets mee te maken. Al kwamen de concertzalen sinds de heropening in september nooit echt op kruissnelheid. ‘Binnen de Sportpaleis Group verkopen we nu zo’n 70 à 75 procent van wat we vroeger rond deze tijd verkochten’, vertelt Van Esbroeck. Hetzelfde geluid is te horen bij de AB in Brussel en het Depot in Leuven.
Ook bij Trix in Antwerpen voelen ze de druk stijgen. Het publiek is weer aan het twijfelen is geslagen, klinkt het daar. ‘We krijgen verschillende mails van mensen die er niet meer gerust in zijn. Die vragen om hun tickets te veranderen om verschillende covid-gerelateerde redenen: ze willen mensen in hun omgeving niet blootstellen aan risico’s of ze moeten zelf in quarantaine’, zegt algemeen coördinator Dieter Sermeus. Het zijn vooral de twijfelaars die moeilijker over de streep te trekken zijn, vermoedt Van Esbroeck. ‘De echte fans van een band kopen een ticket. Degenen die “wel meegaan”, of die een band willen ontdekken, kopen minder vlug een ticket.’
Ook zijn er sinds de heropening opvallend meer ‘no shows’: mensen die wel een kaartje kopen, maar niet komen opdagen. Bij verschillende zalen liep dat, afhankelijk van het concert, op tot 20 procent. ‘Een op vijf die niet komt opdagen, dat is veel’, zegt Van Esbroeck. Dat is ook zo bij de AB, bevestigt woordvoerder Jens Van den Wynaert: ‘Momenteel komt zo’n 20 procent niet opdagen. Voor de pandemie was dat nooit meer dan 10 procent.’
De verkoopcijfers verschillen naargelang de programmatie. Mike Naert, algemeen directeur van concertzaal Het Depot in Leuven: ‘Vooral voor concerten die niet naar jongeren gericht waren, stokt de ticketverkoop. Onze nightlifeprogrammering blijft opvallend goed overeind.’ ‘Het hangt af van het type event’, bevestigt ook Van Esbroeck. ‘Bij een electronic dance event merk je weinig, maar bij ons Schlagerfestival afgelopen weekend was dat anders. Al komt dat ook door het vele uitstellen.’